WARSZTATY

 

W sobotę, dn. 01.10.2016 odbyły się PIERWSZE WARSZTATY w naszej szkole.

Udały się:)

ASANY rozpoczęłyśmy (tym razem były same kobiety) VINYASĄ - 10 oma cyklami Surya Namaskar (Powitanie Słońca). To nas rozgrzało i rozluźniło.

Przeszłyśmy do spokojniejszej praktyki, która trwała prawie dwie godziny. Po krótkiej przerwie rozpoczął się wstęp do PRANAJAMY. Zapoznałyśmy się z JALANDHARA-BANDHĄ w pozycji siedzącej i kontynuowałyśmy ją leżąc. Po półgodzinnej pranajamie nadszedł czas na degustację obiecanej masali. Była gorąca, słodka i aromatyczna.

Następnie znowu usiadłyśmy prosto i wygodnie i rozpoczęłyśmy DHARANĘ - praktykę koncentracji, która jest wprowadzeniem do DHYANY - medytacji. Po kilkunastu minutowym siedzeniu w ciszy rozpoczęła się część teoretyczna. Tym razem był to wstęp do OŚMIO-STOPNIOWEJ ŚCIEŻKI JOGI.

Niespodziewanie dla uczestniczek wybiła g.13:00. Na końcu zrobiłyśmy sobie pamiątkowe zdjęcia, które niniejszym zamieszczam :)

 

 

Kolejne spotkanie zaplanowane jest na sobotę dn. 05.11.2016. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc chętnych proszę o wpisywanie się na listę w recepcji.

 

Z początkiem listopada odbyło się DRUGIE SPOTKANIE WARSZTATOWE. Po "słonecznej" rozgrzewce rozpoczęłyśmy wygięcia do tyłu. Są to szczególnie wymagające asany. Jednak gdy łagodnie przechodzi się od mniej skomplikowanych do trudniejszych jest to również przyjazna forma praktyki. Trudność tych asan związana jest z tym, że wyginanie się w tył zdarza się nam w codzienności najrzadziej. Najmniej znamy się z tyłu więc wędrówka tam to sięganie po nowe, odkrywanie nowego w sobie. To praca wymagająca silnych nóg i otwierania klatki piersiowej. Zrozumienia również jak ważna jest ochrona lędźwi przed nadmiernym pogłębianiem naturalnej krzywizny - lordozy. Wygięcia do tyłu budzą i rozgrzewają dobrze jest więc wykonywać je gdy za oknem listopad. Podczas pranajamy wykonywałyśmy w podpartym leżeniu pogłębiony wydech UJJAYI oraz pierwszy etap VILOMA - oddech przerywany. W części teoretycznej, popijając tradycyjną masalę omawiałyśmy wpływ wygięć do tyłu na różne układy w ciele (krwionośny, oddechowy, hormonalny itd.) oraz czytałyśmy co o tej grupie asan podczas wrocławskich warsztatów mówił O. Pereira - wybitny nauczyciel jogi Iyengara. Spotkanie zakończyłyśmy wspólną medytacją :)

 

WARSZTATY GRUDNIOWE to głównie  praktyka pozycji skrętnych i zwrócenie uwagi na zjawisko ewolucji i inwolucji w asanie. Tak więc praktykowaliśmy próbując zgłębiać filozofię pozycji. Podczas pranajamy oddychaliśmy pełnym oddechem VILOMA (po połączeniu pierwszego i drugiego etapu). Omawiałyśmy wpływ skrętów na poszczególne układy.

 

07.01.2017 odbyły się nasze CZWARTE WARSZTATY.

Trzonem były pozycje odwrócone w praktyce i teorii - omawianie wyjątkowości ich wpływu na ludzki organizm. Po vinyasie dłużej pracowaliśmy w pozycji Utthita Trikonasana, wykonując ją finalnie bez pomocy, z dłonią na macie. W pranajamie pojawił się oddech bhramari w pozycji podpartej, leżącej. Jest to skuteczny sposób na bezzsenne noce.

W czasie popijania masali pojawił się pomysł wspólnego wyjazdu do Indii, w lutym przyszłego roku. Mam nadzieję, że zakiełkuje i poćwiczymy na subkontynencie:)

 

LUTOWE spotkanie nie odbyło się ze względu na dłuuugi urlop.

 

04.03.2017 to dzień MARCOWYCH WARSZTATÓW.

Sesja asan trwała ponad dwie godziny. Pracowaliśmy nad prawidłowym ustawieniem stóp w Tadasanie. (Inspiracją odświeżajacą ten ważny element praktyki było moje uczestnictwo w kursie jogi w Himalayan Iyengar Yoga Center na Goa)

W całym cyklu stojacych pozycji obserwowaliśmy jak znacząca jest świadomość w kontakcie z podłożem - ziemią.

W dalszej części lekcji z pomocą wałków i klocków, przy ścianie wszystkim udało się wykonać URDHVA DHANURASANĘ :)

Wyjątkowo w części teoretycznej słuchaliśmy wykładu AJAHNA BRAHMA - mnicha buddyjskiego pt. Cztery sposoby na to jak odpuścić.

 

01.04.2017 - KWIETNIOWE WARSZTATY.

Praktyka asan była utrzymana w klimacie bardziej zrelaksowanym niż zazwyczaj. Delektowaliśmy się powolnością i ciszą. Trwanie w pozycjach było doświadczaniem bezwysiłkowości i łagodności.

Wykład natomiast dotyczył PATANJALEGO - wielkiego mistrza jogi. Ciekawa legenda i pełen symboliki wizerunek przybliżyły nam obraz tego wyjatkowego gramatyka, medyka i jogina jednoczesnie.

 

MAJOWE SPOTKANIE 06.05.2017

Wyjatkowo chłodny początek maja był  motywacją do intensywnej praktyki m.in.wszystkich trzech wojowników VIRABHADRASANA I II III.

Supta padangusthasana, baddha konasana i upavistha konasana zaprowadziły nas do wewnętrznych stron nóg. Ćwiczyliśmy je również trójkami i w parach.

Rozmawialiśmy o tym jak joga postrzega naturę ludzką. O świadomości (citta), indywidualnej jaźni (asmita), ego (ahmkara), rozumie (buddhi) i umyśle (manas) a także o narządach działania i narzadach postrzegania.

Praktyka pogłebia rozumienie tych niełatwych zagadnień. Pozwala poprzez doświadczenie prawdziwie modelować ciało umysł i duszę. Pokazuje nam nasze naturalne piękno.

 

CZERWCOWE SPOTKANIE to ostatnie w tym roku szkolnym. Praktyka trwała 2,5 h. Zgodnie z zasadą rozpoczęliśmy intensywnie asanami stojącymi i kolejno przechodziliśmy do następnych grup asan (stojące, wygięcia do tyłu, skłony do przodu, pozycje odwrócone, skręty  i relaksy).

W części teoretycznej rozmawialiśmy o trzech DOSZACH oraz przetestowaliśmy się, każdy indywidualnie, przyporządkowując swoją naturę do VATY, PITTY lub KAPHY.

 

 

 

 

JOGA ŚMIECHU   HA HA HI HI

W listopadzie odbyło się spotkanie z Kasią Nolik. Przyjechała z jogą śmiechu co było dla nas wszystkich dość enigmatyczne.

Co to takiego?

Był krótki wykład Kasia mówiła m. inn. jakie cechy ma śmiech :

- mocne skurcze przepony

- uruchomienie mieśni twarzy (powodujące nawet łzawienie)

- poruszenie grup mięśniowych w całym ciele

- zmiany w układach sercowo naczyniowym, oddechowym,   odpornościowym

Jakie korzyści wypływają ze  śmiechu :

FIZJOLOGICZNE 

- ćwiczy i rozluźnia mięśnie

- poprawia oddychanie

- stymuluje cyrkulację krwi

- obniża poziom hormonu stresu

- zwiększa odporność

- zwiększa tolerancję na ból

- poprawia funkcjonowanie mentalne.

PSYCHOLOGICZNE :

- obniża poziom napięcia

- przeciwdziała depresji

- poprawia nastrój

- wzmacnia witalność

- poprawia pamięć

- stymuluje twórcze myślenie

- ułatwia rozwiązywanie problemów

- poprawia relacje międzyludzkie i zdolność tworzenia więzi.

Więcej dokładnie nie pamiętam bo wszystkie te mądrości zdominował śmiech, bieganie, szalone tańce, głupie miny, zabawy w parach i w grupie...nie da się tego opisać.

Hi hi ha ha he he hu hu.

Zamieszczam w galerii kilka zdjęć. Bez podpisu. Z pewnością je rozpoznacie:)

 

LISTOPADOWE spotkanie 10.11.

Po dłuższej przerwie ponownie spotkalismy się w sobotę  :)

Tematem była STABILNOŚĆ I RÓWNOWAGA W PRAKTYCE ASAN.

Rozpoczęliśmy więc wykładem żeby wykorzystać go praktycznie.

Stabilność i wygoda to ważne cechy asany. Należy więc porzucać wysiłek, uwalniać się od napięć. W jaki sposób to robić?

Poznając i akceptując aktualny stan.

Odkrywając równowagę pomiędzy rozluźnieniem, elastycznością i siłą.

Rozumiejąc jak ważny jest kontakt z PODSTAWĄ pozycji.

Obserwując oddech.

Kontemplując związek koncentracji umysłu z równowagą w ciele.

 

                                                      

01.12. pierwsza grudniowa sobota to spotkanie pod tytułem

ODDECH W PRAKTYCE ASAN.

Jak ważny jest oddech w jodze? Tak jak w życiu. Jest on podstawą życia.

Na początku praktyki mocno angażujemy się w "robienie".  W to jak ustawić ciało z wielością jego części. Gdzie docisnąć, gdzie puścić...Wykonujemy asanę mechanicznie, nierefleksyjnie. Z czasem zaczyna pojawiać się w nas przestrzeń i zaczynamy zauważać oddech.

Ale też od poczatku pojawia się propozycja - Wykonuj asanę ze względu na oddech, uwalniaj oddech. Harmonizuj ruchy ciała z oddechem, wtedy umysł zharmonizuje się z ciałem.

ZJEDNOCZENIE CIAŁA I UMYSŁU DZIEJE SIĘ DZIĘKI ODDECHOWI.

Pomocne jest obserwowanie oddechu w trzech kategoriach:

czasu

miejsca

faktury

Rozpoczęliśmy praktykę siavasaną. Nie ingerując tylko obserwowaliśmy.

Potem oddychaliśmy brzusznie, przeponowo-żebrowo i oddechem pełnym. Uczyliśmy się wyrównywać oddech.

Rozumieć różnicę pomiędzy obserwowaniem ruchu w ciele (skóry, mięśni, stawów) podczas wykonywania asany a obserwowaniem oddechu.

Przyglądaliśmy się oddechowi w różnych grupach asan: skłonach do przodu, wygięciach w tył, skrętach itd.

Po raz kolejny okazało sie że rozwój prowadzi nas do początku.